Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
20.05.2018 14:00 - Психодиагностика в училище. Анкета „Изучаване мотивите за тютюнопушене“ (А.И. Красило)
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 1258 Коментари: 0 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 


                                                 Психодиагностика в училище.

                       Анкета „Изучаване мотивите за тютюнопушене“ (А.И. Красило)

 

Анкетата „Изучаване на мотивите на тютюнопушенето" (A.И. Красило) има за цел определяне на мотивите за тютюнопушене. Предназначена е за ученици на възраст от 14 до 17 години. Изслдването се провежда от класният ръководител, възпитател, психологът, педагогическия съветник веднъж годишно. Резултатите от изследването са предназначени за заместник-директора по учебната част, класнте ръководители, възпитатели, учители, треньори на обучителни групи, социални работници и др.

Изследването се провежда в стандартните условия на учебното заведение (възможна е индивидуална и групова форма). Интерпретацията на резултатите се извършва в съответствие с ключа за оценка.

Скали: Мотиви за тютюнопушене – стимулиране на активност; ритуални действия; отпускане/успокояване; намаляване на тревожността; психическа зависимост и навик.

Инструкция: Моля, изразете мнението си по предложените твърдения, като използвате вариантите за отговор: винаги,  често,  понякога,  рядко и никога.

Стимулен материал

 1.Пушенето ме държи в работно състояние.  

2. Доставя ми удоволствие да държа цигара в ръката си.

3. Пушенето ми помага да се отпусна и успокоя.

4. Запалвам, когато съм разстроен.

5. Не съм на себе си, ако нямам „под ръка“ цигари.

6. Пуша автоматично, не се замислям над причините.

7. Пуша, за да се мобилизирам и съсредиточа.

8. Самият процес на пушене ми доставя удоволствие.

9. Приятно ми е уханието на тютюн.

10. Запалвам, когато се вълнувам.

11. Когато не пуша, чувствам, че нещо ми липсва.

12. Когато запалвам нова цигара, често не забелязвам, че предишната още не е догоряла в пепелника.

13. Мисля, че когато пуша, ставам по-активен и бодър.

14. Доставя ми удоволствие да гледам димът на цигарата.

15. Най-често пуша, когато съм спокоен и отпуснат.

16. Пуша, когато ми е скучно и не искам да мисля за нищо.

17. Ако известно време на пуша, започва да ме измъчва чувството за „глад“ по цигарите.

18. Понякога запалвам автоматично, дори не забелязвам това.

  Обработка и интерпретация.  

Ключ: Методика позволява установяване на следните мотиви за тютюнопушене:

-Стимулиране на активността: 1,7,13. 

-Ритуални действия: 2, 8, 14. 

-Отпускане/успокояване: 3,9,15. 

-Намаляване на тревожността: 4,10,16. 

-Психологическа зависимост: 5,11,17. 

-Навик: 6,12,18. 

 

Баловете се начисляват по следната схема:

-„винаги“ – 5 бала; 

-„често“ – 4 бала;

-„понякога“ – 3 бала; 

-„рядко“– 2 бала; 

-„никога“ – 1 бал.
Мотивите се приемат за изразени, при получена сума от 11 и повече бала.  

Интерпретация на резултатите

-Стимулиране на активност – високите балове говорят за това, че пушенето се явява средство за поддържане на тонуса и работоспособността.

-Ритуални действия – високите балове указват, че пушенето е преди всичко важен ритуал – всички действия и манипулации, които съпровождат процеса на пушене са важни за ученика.  

-Отпускане/успокояване  – високите балове говорят, че личността прибягва към цигарите за достигане състояние на отпускане и успокояване (релакс).

-Намаляване на тревожността – при високи значения, пушенето се явява средство за саморегулация, способ, който помага за справяне с негативните емоции и възстановява душевното равновесие.  

-Психологическа зависимост  – високите балове показват психологическа зависимост към цигарите.

-Навик  – високите балове свидетелстват, че пушенето е станало привичка, появил се е т. нар. „рефлекс на пушене“.

image




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3859374
Постинги: 2184
Коментари: 116
Гласове: 1324
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930